Ervaring in het kletueronderwijs


Kim en Lieselot kregen als opdracht om tijdens hun stage in het kleuteronderwijs water te introduceren in de klas en een drink- en plasbeleid te stimuleren. Wat eerst als een hele klus leek, bleek in de praktijk zeer goed haalbaar. Na een brainstorm besloten zij elk in hun klas een waterkoeler te installeren en vandaar uit te vertrekken. Al gauw bleek dat er duidelijke regels nodig waren om het enthousiasme van de kleuters in goede banen te leiden. Zelf een fris glaasje water tappen bleek een enorm succes. En van al dat drinken … moesten ze ook veel plassen. Ook daar werden duidelijke afspraken rond gemaakt zodat alles vlot verliep. Dagelijks drie glaasje water drinken in de klas gebeurde zonder morren integendeel … er werd nog lustig bijgetapt. In de waterweek werden heel wat activiteiten uitgewerkt rond het thema water.  Een aanrader. Een volledig verslag vind je in het eindwerk ‘Wild van Water!’van Kim De Clippeleir en Lieselot Verdonck, Arteveldehogeschool Gent Bachelor in het Onderwijs: Kleuteronderwijs.